اخبار و اطلاع رساني نمایش نسخه اصلی

کیوان ساکت: تماس گرفتند و گفتند از سالار عقیلی استفاده نکنید

کیوان ساکت: تماس گرفتند و گفتند از سالار عقیلی استفاده نکنید

685

سالار عقیلی قرار بود در اولین روز اجرای جشنواره موسیقی فجر، به همراه ارکستر بزرگ وزیری به روی صحنه بیاید اما حضور او در شبکه «من و تو» و مصاحبه چند دقیقه‌ای اش باعث موضع‌گیری وزارت ارشاد درباره او شده است. روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری جشنواره از حذف این خواننده از ارکستر وزیری به دلیل مصاحبه با شبکه «من و تو» خبر داد. گزارش کامل موضع‌گیری‌ها را می توانید اینجا ببینید.کیوان ساکت؛ آهنگساز و سرپرست گروه وزیری سال‌هاست که با سالار عقیلی کار کرده و برای نخستین بار به گفته ی سالار عقیلی کیوان ساکت و گروه وزیری وی را حمایت کرده و بارها به روی صحنه برده است . با او درباره اتفاقاتی که برای خواننده گروه وزیر ی افتاده، گفت وگو کرده‌ایم.
آقای ساکت گفته می‌شود که به خاطر حذف آقای عقیلی شما دنبال خواننده هستید؟
آقای عقیلی یک مصاحبه‌ای انجام داد و چیز بدی هم در ان مصاحبه نگفت اما تصمیم عجولانه مسئولان باعث شد که ایشان فعلا از لحاظ مجوز خواندن با مشکلاتی مواجه بشوند.مدیر برنامه من با مدیر برنامه ایشان مذاکره کردند و به نظر مشکل پس از جشنواره حل خواهد شد. قراردادی که گروه وزیری با جشنواره دارد با قراردادی که آقای عقیلی با جشنواره داردف دو قرارداد کاملا جداگانه و متفاوت هستند. من به عنوان آهنگساز و سرپرست گروه با چهل و پنج نفر که بهترین نوازندگان ایران هستند، قرارداد دارم، که هم قرارداد رسمی و هم قرارداد اخلاقی است و آن هنرمندان کارها یشان را بر اساس کنسرت من برنامه ریزی کرده اند و نمی‌توانیم کل برنامه را تعطیل کنیم. برای این‌گونه موارد ما همیشه خوانندگان ذخیره داریم. برای این‌ که ممکن است خواننده ما بیمار شود، سرما بخورد و صدایش بگیرد و یا به هر دلیلی نتواند سر اجرا حاضر شود. بنابراین ما از خواننده‌های رزرو مان استفاده کردیم. البته من بگویم که آقای عقیلی هنرمند بسیار خوبی است و مردم صدایش را دوست دارند و کارهای زیادی خوانده که برای مردم بسیار خاطره‌انگیز است. به نظر من مسئولین نظرشان را در مورد ایشان به زودی عوض خواهند کرد اما به هر حال واکنس اولیه با این مصاحبه تند و احساسی بود.مردم صدای ایشان را دوست دارند و یک مصاحبه که در آن هیچ مسئله سیاسی و ...مطرح نشده شایسته که چنین واکنش قهرآمیزی را در پی داشته باشد.
یعنی به شما ابلاغیه‌ای داده شد یا تماسی گرفته شد که ایشان را حذف کنید؟
بله، هرچند که آقای نوش آبادی سخنگوی ارشاد گفتند که ایشان هنوز تکلیفش مشخص نیست اما ازطرف جشنواره چندین نفر با من تماس گرفتند که شما بایستی یک خواننده دیگری را انتخاب کنید. یکی از این‌ها خود آقای نوربخش؛ مدیر جشنواره بودند و بسیار اظهار تاسف کردند و گفتند مقامات بالا گفتند که ایشان فعلا در جشنواره شرکت نکنند، البته من نمی‌دانم مقامات بالا چه کسانی هستند. من دو روز دیگر در فرانسه برنامه و این تا حدودی تمرینات ما را تغییر خواهد داد زیرا کارها با اقای عقیلی اماده بود و حالا باید با افراد جدیدی از نو شروع کنیم. وقتی مردم یک اثر هنری و یک هنرمند را انتخاب می‌کنند، نمی‌شود یک شبه آن هنر و هنرمند را از دل مردم بیرون کرد.به نظر من حذف احساسی و عجولانه یک هنر مند مردمی باعث ایجاد شکاف بین مسئولین و مردم خواهد شد.پیش از این نیز تجربه ناخوشایند این گونه تصمیمات نسنجیده را دیدیم.
چه خواننده‌هایی ذخیره بودند و جایگزین ایشان می‌شوند؟
البته کلمه جایگزین واژه مناسبی نیست چون هیچ‌کس جایگزین کس دیگری نمی‌شود. فقط به خاطر عدم حضور آقای عقیلی در این اجرا ما از خوانندگان دیگری استفاده می‌کنیم. آقای پوریا اخواص و دو خواننده جوان دیگر هستند که دلم می‌خواهد به جامعه موسیقی معرفی‌شان کنم. اولین اجراهای آقای عقیلی اقای فاضل جمشیدی هم با گروه وزیری به سرپرستی من بود و امیدوارم که این خواننده‌های جوان هم بتوانند از این فرصتی که برایشان فراهم شده، استفاده کنند. چون به نوعی می‌توانم بگویم که گروه وزیری با این ترکیب جزو یکی از بهترین ارکسترهای معاصر ایران است وترکیبی از برجسته‌ترین نوازنده‌های ایران در آن حضور خواهند.
شما مصاحبه آقای عقیلی را تماشا کردید. نظرتان درباره مصاحبه چه بود؟
بله، تا جایی که من مصاحبه را شنیدم، ایشان حرف یا سخن نسنجینده‌ای علیه شئونات و مصالح کشور مطرح نکردند. مصاحبه صرفا یک صحبت هنری بود و اصلا وارد بازی‌های سیاسی هم نشد. به عقیده من سیاست حذف به دلیل مصاحبه با یک شبکه سیاست نادرستی است و غیر کاربردی بودن خودش را در این سال‌ها نشان داده. هر هنرمندی را که حذف می‌کنند، آن هنرمند در دل مردم محبوب تر می‌شود و فاصله مردم و مسئولان یک گام بیشتر می‌شود. بنابراین به نظر من مسئولان باید تدبیر دیگری بیاندیشند تا به مردم نزدیک‌تر شوند نه اینکه با حذف هنرمندان مردمی از مردم دور شوند.