سایت رسمی کیوان ساکت

ردیف موسیقی دستگاهی ایران

چهارشنبه 10 مهر 1398

کیوان ساکت در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن اعلام این خبر گفت: پیش ازاين ردي «دشتی»، «افشاری»، بیات ترک»، «ابوعطا»، «بیات کرد»، «اصفهان» و «شور» از ردیف موسیقی دستگاهی را به روايت خود منتشر کرده بودم که چند روزپيش دو بخش دیگر از این مجموعه شامل «چهارگاه» و «شوشتری» به زيور طبع آراسته شد.این موسیقیدان در ادامه افزود: در گذشته روال به این شکل بود که نوازندگاني كه در موسيقي دستگاهي به مرحله استقلال فكري يا بيان شخصي مبتني بر اصولي ترين پايه هاي موسيقي ( استادي )می رسیدند ردیفی متناسب با درک و دریافت خودشان از درس هاي استاد خود و موسيقي ايراني با توجه به نياز هاي زمان خود تدوين ميكردند. از این رو است که می بینیم «آقا حسینقلی» و «میرزا عبدالله» که فرزندان علی اکبر خان فراهانی بودند ردیف هایی متفاوت با پدرشان داشتند؛يا استاد علي اكبر شهنازی فرزند «آقا حسینقلی» ،رديفي متفاوت با انچه از پدر اموخته بود تدوين كرد يا استاد ابوالحسن صبا،شاگرد خلف ميرزاعبدالله نيز به همين ترتيب رديفي جديد نوشت ويا درویش خان، پایور و بسیاری دیگر هر کدام ردیفي مطابق با ذوق و سليقه خاص خودشان با حفظ اصول و سنت هاي رديفي موسيقي ايراني و مناسب براي اجراي ان روزگار ارائه داده اند.وی همچنین عنوان کرد: رديف هاي به جا مانده از اساتيد قديم که ميراث ارزشمندي از موسيقي ايراني به شمار ميايد بسيار در خور تامل و تحقيق و حفظ و حراست است. نكته اي كه در اين جا قابل تامل اين كه به علت گذشت زمان و دگرگوني هايي كه در ساختار زير بنايي جامعه رخ داده و در نتيجه تاثير خود را بر روابط فرهنگي – اجتماعي – عاطفي – سياسي و... گذاشته است باعث گرديده كه رديف هاي قديمي کاربرد اجرايي خودش را از دست بدهد و فقط كاربرد اموزشي پيدا كند.در صورتي كه در گذشته همين ها كاملا كاربرد اجرايي و اموزشي داشته اند. پس ضرورت تدوين رديفي بر اساس نيازهاي امروز كه هم از نقطه نظر آموزشي و هم از جنبه كاربردي قابل استفاده باشد امري بديهي به نظر ميرسيد .از اين رو از سال ها پيش با تحقيق و طتبع در رديف هاي كهن معاصر و اجرا هاي استاداني مانند : حسن كسايي – جليل شهناز- عبدالله دوامي- محمود كريمي-نوشته هاي ارزشمند استاد وزيري –موسي خان معروفي و... دست به كار نوشتن رديفي شدم كه همانگونه كه ذكر آن رفت پاره اي از ان به چاپ رسيده و كارنوشتن باقي تمام شده و بتدريج پس از ويرايش و حك و اصلاح در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.تا كنون در مجموعه ي بياييد تار و سه تار بنوازيم رديف دشتي – اصفهان – افشاري – بيات ترك – كرد بيات – چهارگاه وشوشتري - وشور را نوشته شده است.کیوان ساکت ادامه داد: من با نگرشی به این موضوع سعی در ارائه ردیفی کردم که از نظر ديناميك ، جمله پردازی و روند گوشه ها متناسب با زیبایی شناسانه امروز جامعه ما باشد.علاوه بر آنچه تا کنون از این ردیف منتشر شده، باقی دستگاه های باقی مانده نیز در مرحله ویرایش است که به زودی آنها نیز برای استفاده علاقمندان به زيور نشر آراسته خواهد شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر